29.11.13

Кифла

Ужас - едва ли съществува по-точно определение за онова, което изпитвам, сблъскам ли се с така наречения синдром на кифлите. Харесвам както авангардния стил на обличане,така и разкрепостения начин на мислене. Понякога дори прибягвам към кича и натруфеността - все неща, които лесно биха ме доближили до кифла обществото, в което, за да членуваш, не се изискват дори много усилия, а пък е и модерно, така че защо да не се пробва човек - малко повече въображение и смелост са достатъчни, за да го докараш, било то и само на външен вид. Онова, което ме отвращава, е не физическата опаковка на кифлите, с която така или иначе съм се примирила, че ежедневно ще се сблъсквам - отчайва ме блясъкът в очите на днешната младеж, която се вдъхновява единствено от пайети, пищни деколтета и дебели вратове с ланци по не знам ти колко грама. Искреното благоговение пред скъпи коли и маркови дрешки е вече не  просто интерес или разпускащо хоби за любителите на лукса, а идеал, към който всеки се стреми

Желанието да бъдеш, а не просто да изглеждаш посредствено, е именно причината, поради която се ужасявам от масовото разпространение на кифлата . Всеки има право да изглежда както пожелае, но когато проблемът се превърне в унищожител на ценности и убиец на всякаква перспектива, различна от чалга клубуването от понеделник до неделя, именно  тогава не бива да се стои безучастно и просто да се цъка с език. Мълчанието е примирение , а не несъгласие - за кифлите даже е и знак на подкрепа, а защо пък  не и на уважение и почит.


Да бъдеш част от обществото на кифлите не се изразява единствено в това да носиш дрехи с тигрови шарки или да не можеш да прецениш, че шепа фон дьо тен е повече от прекалено за излизане на разходка в парка. Ако искаш да се титулуваш с названието кифла и другите да те разпознават като такава не само по облеколото, което е първа стъпка в кифлотрансформацията, но и по цялостното ти излъчване и поведение, е нужно искрено да се радваш на всяка една случка, която новият облик ще ти донесе като бонус по време на преобразяването. Дали е гадже мутра, почерпка уискенце в кварталното заведение от особено представителен джентълмен или просто звучно подсвиркване на улицата от група зажаднели за Бог знае какво момчетия, не е от значение. Кифлата преживява всеки един подобен момент от ежедневието си с огромен ентусиазъм - за нея екзистенциално е не само дума, с която да се надува пред дружките си, използвайки я за щяло и нещяло. Eкзистенциално е и всяко събитие, признаващо я за част от масатa, но все пак и за малко по- така от останалите - я заради силикона, подарен  ѝ от родата за бала, я заради новия extension, я заради роклята от клипа на Преслава, с която толкова се гордее открай време.

Безспорно тенденцията на разпространение на синдрома Кифла е изключително тревожна. Далеч по-тревожни обаче са именно всички онези фактори, правещи възможно съществуването на такъв феномен . Технологичният свят, в който живеем, допълнително улеснява масовизацията на кифлата - кой  в днешно време не би предпочел да се скрие зад малкия екран на компютъра, позволяващ му да се превъплъти в когото и каквото пожелае, вместо да се покаже на света с всичките си недостатъци и недъзи. Колко по-лесно е да заличиш това, което не харесваш от себе си с няколко клика на мишката, макар и да знаеш, че промяната е само в киберпространствения свят, отколкото да се изправиш лице в лице с реалността, която, разбира се, е далеч от фотошопирания вариант на перфектната фигура и безупречно чистото лице. Какво толкова , като сбъркаш няколко пъти някакво си о или у, докато чатиш във фейсбук  - или клавиатурата ти е бъгната,  или пък съвсем случайно е станало от невнимание. K’во ти дреме - бързо пишеш в Гугъл цитати на някоя известна и мъдра по възможност личност - постваш на стената  и всичко е готово - остава само да изчакаш нужния брой лайкове. Всичко е поправимо и толкова лесно - за какво ти е да ходиш по срещи, като имаш и flirt4e, и gepime, и какво ли още не - виждаш снимката и решаваш - много важно дали пише не знам слято или те убича, нали има снимка с бицара 50 санта и златна верижка над блузката  с надпис Армани - хващаш го и друго не ти трябва, принцът е намерен, остава да видиш и конят дали го бива.


В България реалити предаванията сега са връх в модата на шоубизнаеса. Какво по-благоприятно поле за изява от сцената на някое колоритно шоу? За кифлите такъв тип предавания са идеална възможност светът да ги открие - току-виж им намерил богат батко с джип, току-виж хората ги харесали, пък защо не и подкрепили. Златка, усмихнато момиче, без кой знае какви претенции за интелектуални познания, влиза в къщата на Големия брат. За нея бюстът, кубиците силикон, импулсивността и харизмата на простия, но добродушния, са средства, с които да успее. Какво като не знае, че Лондон не е държава, а Белгия не е столица - животът е пред нея, славата е в краката ѝ, а на всичкото отгоре се радва и на хорското внимание - притрябвало ѝ е да знае столицата на Европейския съюз. Не, не държавата на Златките - държата на Кифлите - тя, Златка, е проблем, подлежащ на коригиране, но кифлите - за които тя е идеолог, водач и пример, те са страшните, от тях трябва да се пазим.
Добре си спомням как неотдавна, напът за училище, влязох в една баничарница - набързо да взема нещо за преди час. След мен на вратата се сблъскаха две девойки, напудрени и от горе до долу намацотени целите с грим - навярно бяха объркали входа на баничарницата с този на кафенето в следващия безистен заради Галена, чийто глас звучеше от касетофона зад витрината със закуски. Пет минути се цъклиха в гевреците и кремвиршките, докато накрая решиха, че не им се яде нищо - трябвало да внимават до петък да не качат някое кило, пък и кой ли ги бил пипáл,  тия мазнотии, някоя циганка ще да е най-вероятно. На излизане от баничарницата едното момиче се изсмя на другото, казвайки ’Малко ти е фон дьо тен-ът нещо днеска'’,  а другото възмутенo отвърна '’Ама, че си кифла - капка мозък  немаш, само гримове са ти у главата'’.


Ежедневието ни се е превърнало в битак, продаващ души - никой не се замисля за нищо - натокал ли си се, значи е шест - другото не те интересува. Чантата ти маркова ли е, всичко останало губи значение - нищо, че арабинът на пазара, дето обяснява на всички колко са красиви и какви са душички, им пробутва ментета - какво значение има редът на буквите - г-д ли е, д - г ли е, все е Г&Д. Кифлите това не го разбират - те се гордеят с хубавите си лъскави играчки и хилядите си тоалети и това напълно ги удовлетворява. Те са си самодостатъчни,  нямат кой знае каква нужда дори и от признание - каквото и да кажат другите, те са най-хубави, безгрешни, идеални - приемат само градивна критика, a другото са глупости и недомислици. Пък и кой би се осмелил да им се присмее или да каже нещо против тях - днес кифлите са модната икона, която масово всеки следва и обожава, би било грехота човек да се протипостави на елементарното и високомерното, което го заобикаля и учи как да живее.


Започнах да свиквам навсякъде да чувам "Леле, каква вифла", "Боже, колко кифленска блуза", " Гледай кво кифле". Хората определено са изменили начина си на живот - общуването не е същото, а и намеренията  са други. Момичетата припадат от вълнение, ако се намери някой готин батко да им каже "Как е, кифло?". Интересна отвън, куха и безлична отвътре, кифлата днес е най-продаваният продукт - лесно откриваема, достъпна за всеки джоб и вкус, евтина, но пък засищаща глада за известно време, тя е безспорен хит на пазара, не само наслада за очите, на която всеки може да се любува, но и истинско съкровище,  което човек лесно може да си купи.  Кифлата - това е името на многото, а не на едната. Кифлата е синдром без граници и предели на разпространение. Кифлата, това е културата, настоящето, бъдещето.


Кифлата не е опаковка -  тя не е излъчване, нито грим или определени дрехи. Тя е цялостно поведение, огледално на обществото и неговите привички. Кифлата се разпространява обратно пропорционално на това как бива възприемана - колкото повече са тези, които недогуват срещу нея, толкова повече тя се разраства, толкова повече представители ражда. Ужасът е, че обществото, заглушено от чалга ритмите и заслепено от блясъка на скъпите коли, в които се возят покровителките на бъдещото, нехае и мълчи.  Изпитвам ужас, защото дори да не мълчиш, си безсилен, кифлата не е само спирка по пътя - тя е бленувана дестинация,  мечта и споделен идеал. Кифлата е начин на мислене и възприемане на нещата. Тя  е не просто момиче с оскъдно облекло и много тежък евтин грим , а човек без реални цели и стремления.  Т я е комплексираното дете - продукт на потребленческото ни съвремие, издигнало в култ скъпото и лъскавото, оставило  стойността на заден план.
Златина Тодорова

0 comments:

Post a Comment